Kurs powstał przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Kurs odzwierciedla jedynie stanowisko jego autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jego zawartość merytoryczną.
Witamy w polskiej wersji kursu 3D LAB.
-
jeśli interesujesz się technologiami cyfrowymi oraz tworzeniem obiektów fizycznych i poszukujesz informacji na ten temat
-
jeśli organizujesz warsztaty dla młodych ludzi i szukasz nowych możliwości rozszerzenia lub ulepszenia ich programów
-
jeśli chcesz znaleźć nowe możliwości zawodowe w zakresie projektowania i druku 3D
-
jeśli chcesz się dowiedzieć, jak wykorzystać projektowanie i druk 3D w życiu codziennym
ten kurs jest właśnie dla ciebie!
Składa się on z 3 Modułów:
I. Wprowadzenie do technologii druku 3D
Rozpoczynamy nasz kurs od przedstawienia najważniejszych podstawowych informacji na temat projektowania i druku 3D. Podajemy także linki do innych źródeł, z których można zaczerpnąć więcej informacji i poszerzyć swoją wiedzę.
II. Praca nowoczesnych rzemieślników
W tej części przedstawiamy przykłady zastosowań projektowania i druku 3D w pracy współczesnych rzemieślników. Ze względu na znaczną liczbę zawodów objętym tym pojęciem, nie jesteśmy w stanie przedstawić ich wszystkich, jednak wybraliśmy najbardziej charakterystyczne z nich. Po podsumowaniu najważniejszych informacji dotyczących modelowania i druku 3D, szczegółowo opisujemy, w jaki sposób technologia 3D zmienia proces tworzenia biżuterii. Przedstawiamy też po krótce przykłady jej zastosowania przy pracy z innymi materiałami, takimi jak skóra, drewno, metal, szkło i ceramika. Produkcja rzemieślnicza jest ściśle związana z innymi sektorami przemysłu. Musimy zatem wziąć pod uwagę, że rozwój modelowania 3D pozwala na lepszą jej integrację w tym zakresie. Z tego powodu wzięliśmy także pod uwagę architekturę i aranżację wnętrz, w których produkcja rzemieślnicza odgrywa znaczną rolę.
III. Kreatywność młodzieży w dobie technologii cyfrowych
W Module III naszego kursu chcemy przedstawić przykład implementacji Modułu I i Modułu II podczas warsztatów z młodymi ludźmi zainteresowanymi różnymi zastosowaniami projektowania i druku 3D. W oparciu o zajęcia, które odbywały się w naszym laboratorium 3D w Wadowicach przygotowaliśmy praktyczne lekcje na temat tego, jak przedstawić ten temat innym: jak przedstawić zagadnienie projektowania i druku 3D oraz jakie kroki podjąć, aby zachęcić młodych ludzi do tworzenia własnych modeli. Prezentujemy tutaj przykłady różnych tematów konkretnych zajęć, kształtujących i rozwijających różnorodne umiejętności wykraczających poza projektowanie 3D. Na koniec podajemy kilka wskazówek na temat oceny procesu nauczania i pokazujemy jak zapoznanie się z technikami projektowania i druku 3D może dodatkowo wspomóc rozwój postawy przedsiębiorczości młodych ludzi.
Aby dołączyć do kursu, naciśnij „Curriculum” na górze tej strony i korzystaj!
Będziemy wdzięczni za wszelkie opinie dotyczące zawartości naszego kursu, jego możliwych ulepszeń, waszych doświadczeń jako uczestników i waszych pomysłów na wykorzystanie go w dalszej pracy. Dlatego bardzo prosimy o
wypełnienie tego krótkiego kwestionariusza
który pomoże nam udoskonalić kurs i potwierdzić (miejmy nadzieję) jego użyteczność dla tych, którzy z niego korzystają.
Curriculum
- 3 Sections
- 44 Lessons
- Lifetime
- Moduł I. Wprowadzenie do technologii druku 3DRozpoczynamy nasz kurs od przedstawienia najważniejszych podstawowych informacji na temat projektowania i druku 3D. Podajemy także linki do innych źródeł, z których można zaczerpnąć więcej informacji i poszerzyć swoją wiedzę. AUTOR MODUŁU: Stavroula Sokoli13
- 3.11. Projektowanie i druk 3D
- 3.22. Programy do projektowania 3D – wprowadzenie
- 3.33. Programy do projektowania 3D – Blender
- 3.44. Programy do projektowania 3D – SketchUp
- 3.55. Programy do projektowania 3D – TinkerCAD
- 3.66. Programy do projektowania 3D – FreeCAD
- 3.77. Programy do projektowania 3D – cięcie modeli
- 3.88. Drukarki 3D – Wprowadzenie
- 3.99. Drukarki 3D – druk w technologii FDM
- 3.1010. Drukarki 3D – Różne rodzaje filamentów
- 3.1111. Drukarki 3D – Ograniczenia geometryczne
- 3.1212. Drukarki 3D – Obróbka wydruków 3D
- 3.1313. Kursy online
- Moduł II. Praca nowoczesnych rzemieślnikówW tej części przedstawiamy przykłady zastosowań projektowania i druku 3D w pracy współczesnych rzemieślników. Ze względu na znaczną liczbę zawodów objętym tym pojęciem, nie jesteśmy w stanie przedstawić ich wszystkich, jednak wybraliśmy najbardziej charakterystyczne z nich. Po podsumowaniu najważniejszych informacji dotyczących modelowania i druku 3D, szczegółowo opisujemy, w jaki sposób technologia 3D zmienia proces tworzenia biżuterii. Przedstawiamy też po krótce przykłady jej zastosowania przy pracy z innymi materiałami, takimi jak skóra, drewno, metal, szkło i ceramika. Produkcja rzemieślnicza jest ściśle związana z innymi sektorami przemysłu. Musimy zatem wziąć pod uwagę, że rozwój modelowania 3D pozwala na lepszą jej integrację w tym zakresie. Z tego powodu wzięliśmy także pod uwagę architekturę i aranżację wnętrz, w których produkcja rzemieślnicza odgrywa znaczną rolę. AUTORZY MODUŁU: Enrico Ferranti, Mario Paiano, Letizia Di Pillo18
- 4.11. Manifest Metallo Nobile
- 4.22. Innowacje w rzemiośle osiągane dzięki nowoczesnym technologiom cyfrowym
- 4.33. Cyfrowe modelowanie 3D jako etap pracy rzemieślnika
- 4.44. Proces drukowania w 3D
- 4.55. Modelowanie i druk 3D w rzemiośle – wnioski
- 4.66. Przykład: sztuka złotnicza – wprowadzenie
- 4.77. Sztuka złotnictwa – proces produkcji florenckiego pierścienia – tradycja vs. wsparcie 3D
- 4.88. Nowoczesny warsztat złotniczy
- 4.99. Metody pracy nowoczesnych rzemieślników – Skóra
- 4.1010. Metody pracy nowoczesnych rzemieślników – Formy
- 4.1111. Metody pracy nowoczesnych rzemieślników – Obuwnictwo
- 4.1212. Metody pracy nowoczesnych rzemieślników – Restauracja zabytków
- 4.1313. Metody pracy nowoczesnych rzemieślników – Szkło
- 4.1414. Nowe metody pracy rzemieślników – Ceramika
- 4.1515. Druk 3D w dziedzinie architektury – korzyści
- 4.1616. Druk 3D w dziedzinie architektury – komunikacja i analiza
- 4.1717. Druk 3D w dziedzinie architektury – tworzenie modeli przeciwstawnych
- 4.1818. Druk 3D w dziedzinie architektury – prostota i trwałość
- Moduł III. Kreatywność młodzieży w dobie technologii cyfrowychW Module III naszego kursu chcemy przedstawić przykład implementacji Modułu I i Modułu II podczas warsztatów z młodymi ludźmi zainteresowanymi różnymi zastosowaniami projektowania i druku 3D. W oparciu o zajęcia, które odbywały się w naszym laboratorium 3D w Wadowicach przygotowaliśmy praktyczne lekcje na temat tego, jak przedstawić ten temat innym: jak przedstawić zagadnienie projektowania i druku 3D oraz jakie kroki podjąć, aby zachęcić młodych ludzi do tworzenia własnych modeli. Prezentujemy tutaj przykłady różnych tematów konkretnych zajęć, kształtujących i rozwijających różnorodne umiejętności wykraczających poza projektowanie 3D. Na koniec podajemy kilka wskazówek na temat oceny procesu nauczania i pokazujemy jak zapoznanie się z technikami projektowania i druku 3D może dodatkowo wspomóc rozwój postawy przedsiębiorczości młodych ludzi. AUTOR MODUŁU: Łukasz Putyra13
- 5.11. Jak rozpocząć przygodę z projektowaniem i drukiem 3D – wprowadzenie teoretyczne
- 5.22. Jak rozpocząć przygodę z projektowaniem 3D i drukiem 3D – zajęcia praktyczne
- 5.33. Pierwsze kroki w druku 3D – modele z bazy danych
- 5.44. Pierwsze kroki w drukowaniu 3D – personalizowanie istniejących modeli
- 5.55. Pierwsze kroki w druku 3D – transformacje 2D-3D
- 5.66. Eksperymentowanie z drukiem 3D – projekt ukulele z pomocą poradnika wideo
- 5.77. Druk 3D w projektowaniu artystycznym – kostium Janny – Czarodziejki Gwiazd
- 5.88. Druk 3D w projektowaniu artystycznym – maski karnawałowe
- 5.99. Druk 3D w robotyce – OTTO DIY
- 5.1010. Druk 3D w elektronice- części do dronów
- 5.1111. Druk 3D w elektronice – drony
- 5.1212. Technologie 3D a przedsiębiorczość
- 5.1313. Informacje zwrotne i metody ewaluacji