Innym sposobem na zdobycie doświadczenia w projektowaniu i drukowaniu w 3D są tutoriale wideo. Często są bardzo pomocne, szczególnie gdy chcesz zacząć korzystać z programu takiego jak Blender, który jest bardziej skomplikowany niż TinkerCAD. Dobrym przykładem modelu, który wprawdzie jest skomplikowany, ale jednocześnie możliwy do zbudowania przez początkującego projektanta, jest na przykład gitara ukulele. Oczywiście z pomocą tego poradnika: https://www.youtube.com/watch?v=UKxxXzSr5vM
A oto seria zdjęć dokumentująca etapy projektowania gitary ukulele, gdzie wszystkie, nawet najmniejsze elementy zostały narysowane od zera i połączone w jeden instrument.
1. Pudło ukulele:
Fot 6.1
Fot 6.2
2. Mostek:
Fot 6.3
Fot 6.4
Fot 6.5
3. Stroiki:
Fot 6.6
Fot 6.7
Fot 6.8
4. Gryf:
Fot 6.9
5. Łączenie wszystkich części:
Fot 6.10
6. Przykład renderowania:
Fot 6.11
7. Efekt końcowy:
Fot 6.12
Ciekawą częścią tego procesu była próba wydrukowania tego modelu w niewielkiej skali. Nie zdziw się, gdy spróbujesz i uzyskasz coś takiego:
Fot 6.13
Co się stało? Dlaczego wydruk wygląda tak źle, skoro mamy tak doskonały projekt?
Odpowiedź jest prosta: w tym konkretnym przypadku projekt nie był przeznaczony do drukowania. Skoncentrowaliśmy się na szczegółach i kolorach, które są ważne dla wirtualnych obiektów 3D, ale tylko lub głównie dla nich. Zupełnie inaczej jest, gdy od początku planujemy wydruk 3D naszego projektu.
W takim wypadku zawsze musisz pamiętać, w jaki sposób (na jakiej drukarce) chcesz wydrukować model, jaki będzie miał rozmiar i jaki materiał zostanie użyty do drukowania. Te informacje są kluczowe w procesie drukowania w 3D i zawsze należy je brać pod uwagę podczas projektowania obiektu do drukowania.
Wtedy też nie musisz na przykład poświęcać czasu na renderowanie modelu, ale powinieneś skupić się na wszystkich wymiarach i proporcjach potencjalnego wydruku. Tutaj grubość ścian obiektu będzie ważniejsza niż kolor powierzchni.
Podsumowując: Warto już na początku pracy znać jej cel i pożądany efekt końcowy. Pomoże Ci to wybrać właściwą ścieżkę.